Úlohy: 121–140 / 141

121. Kolikrát je menší

Vypočtěte, kolikrát je druhá mocnina čísla menší než .
Řešení
Je menší 10krát.
Matematická úloha – Kolikrát je menší

122. Kolikrát je menší zlomek

Vypočtěte, kolikrát menší je 10 stotisícin než 5 desetisícin.
Řešení
Je menší 5krát.
Matematická úloha – Kolikrát je menší zlomek

123. Po sobě jdoucí čísla

Součet pěti po sobě jdoucích přirozených čísel je 555.

Vypočtěte, jaké je nejmenší z těchto čísel.
Řešení
Nejmenší číslo je 109.
Matematická úloha – Po sobě jdoucí čísla

124. Peníze v pokladničce

Karel má v pokladničce celkem 19 mincí, a to pouze desetikorunové a padesátikorunové mince. Celkem má v pokladničce naspořeno 830 Kč.

O každém z následujících tvrzení rozhodněte, jestli je pravdivé či nikoliv.
a)   V pokladničce chybí 170 Kč do tisíce.
b)   V pokladničce je méně desetikorun než padesátikorun.
c)   V pokladničce je o 13 padesátikorun více než desetikorun.
d)   V pokladničce je stejný počet desetikorun a padesátikorun.
e)   V pokladničce jsou desetikoruny a padesátikoruny v poměru 3 : 16 (v tomto pořadí).
Řešení
a)   0
b)   0
c)   0
d)   1
e)   0
Matematická úloha – Peníze v pokladničce

125. Jablka v přepravce

Sadař nasbíral 294 kg jablek a rozdělil je do 42 přepravek.

Vypočtěte, kolik kg jablek bylo v jedné přepravce.
Řešení
V jedné přepravce bylo 7 kg jablek.
Matematická úloha – Jablka v přepravce

126. Objem krychlové nádoby

Nádoba tvaru krychle má bez víka povrch 320 centimetrů2.

Vypočítejte její objem v cm3.
Řešení
Objem nádoby je 512 cm3.
Matematická úloha – Objem krychlové nádoby

127. Povrch a objem krychle

Krychle má povrch 486 dm2.

Vypočtěte v dm3 objem této krychle.
Řešení
V = 729 dm3
Matematická úloha – Povrch a objem krychle

128. Kolikrát větší

Vypočtěte, kolikrát větší je 6 setin než 24 desetitisícin.
Řešení
Je větší 25krát.
Matematická úloha – Kolikrát větší

129. Dvě krabice

Krabice má tvar kvádru o rozměrech 3 cm, 4 cm a 5 cm.

Vypočítejte, kolikrát větší je objem druhé krabice s dvojnásobnými rozměry.
Řešení
Objem druhé krabice je 8krát větší.
Matematická úloha – Dvě krabice

130. Bakterie ve zkumavce

Bakterie ve zkumavce se dělí každou sekundu na dvě, přičemž každá nová má stejný objem jako původní. Přesně o půlnoci byla zkumavka plná.

Vypočítejte, kolik sekund před půlnocí byla zkumavka zaplněna do poloviny.
Řešení
Počet sekund před půlnocí, kdy byla zkumavka zaplněná do poloviny, bylo 1.
Matematická úloha – Bakterie ve zkumavce

131. Vepsaná krychle

Do krychle k1 s délkou hrany a je vepsána koule krychle g. Do koule g je vepsána krychle k2.

Vypočtěte, kolik procent objemu krychle k1 tvoří objem krychle k2.
Řešení
Krychle k2 tvoří 19,25 % objemu krychle k1.
Matematická úloha – Vepsaná krychle

132. Akvárium

Akvárium ve tvaru kvádru má rozměry dna 6×3 dm a výšku 4 dm. Je naplněno vodou 5 cm pod okraj.

Na chov 1 rybičky je nutné mít 6 litrů vody.

Vypočtěte
a)   kolik nejvíce rybiček lze v akváriu chovat,
b)   kolik litrů vody zbylo v akváriu poté, se hladina vody snížila o 1 cm.
Řešení
a)   V akváriu lze chovat nejvíce 10 rybiček.
b)   V akváriu zbylo 61,20 litrů vody.
Matematická úloha – Akvárium

133. Rozvrh hodin v 1. A

Děti v 1. A mají v rozvrhu od pondělí do pátku každý den 4 vyučovací hodiny. V úterý mají ještě dvě hodiny odpoledního vyučování.

Vypočtěte, kolik vyučovacích hodin za týden mají děti v 1. A.
Řešení
Děti v 1. A mají za týden 22 vyučovacích hodin.
Matematická úloha – Rozvrh hodin v 1. A

134. Poustevník a krkavci

Poustevník měl 12 krkavců. Všichni, kromě 5 uletěli.

Vypočtěte, kolik krkavců poustevníkovi zbylo.
Řešení
Poustevníkovi zbylo 5 krkavců.
Matematická úloha – Poustevník a krkavci

135. Pletení košíků

Košíkář plete košíky od pondělí do neděle. V pondělí upletl 7 košíků a každý další den o jeden více než předchozí den.

Kolikrát více košíků upletl košíkář za celý týden ve srovnání s pondělkem.
Řešení
Za celý týden upletl košíkář 10krát více košíků než v pondělí.
Matematická úloha – Pletení košíků

136. Sčítání a odčítání čísel

Vypočítejte příklady:
a)    0 + 3 – 2 + 0 – 1 + 3 + 0 – 2 + 4 – 0 =
b)    4 + 6 - 2 + 1 - 5 - 2 + 3 =
c)    7 - 3 + 2 - 1 + 5 - 6 + 3 =
d)    2 + 3 + 4 - 8 + 1 + 5 - 3 + 4 =
Řešení
a)   5
b)   5
c)   7
d)   8
Matematická úloha – Sčítání a odčítání čísel

137. Banány a pomeranče

Šimon má 10 banánů, Adam má 25 pomerančů.

Vpočtěte, kolik mají dohromady kusů ovoce?
Řešení
Dohromady mají 35 kusů ovoce.
Matematická úloha – Banány a pomeranče

138. Vnitřní úhly v trojúhelníku

V trojúhelníku ABC je velikost vnitřního úhlu \( \beta \) o 10 stupňů větší než velikost úhlu \( \alpha \) a velikost úhlu \( \gamma \) je 3× větší než velikost úhlu \( \beta \).

Určete velikost úhlů:
a)   \( \alpha \)
b)   \( \beta \)
c)   \( \gamma \)
Řešení
a)   Velikost úhlu \( \alpha \) je 28 °,
b)   velikost úhlu \( \beta \) je 38 °,
c)   velikost úhlu \( \gamma \) je 114 °.
Matematická úloha – Vnitřní úhly v trojúhelníku

139. Uspořené peníze

Honza uspořil 72 korun. Pepík uspořil o 9 korun více než Honza.

Vypočtěte, kolik korun uspořil Pepík.
Řešení
Pepík uspořil 81 korun.
Matematická úloha – Uspořené peníze

140. Sázené růže

Zahradník sázel růže. Do každého řádku zasadil 13 růží. Po raním mrazíku jí mnoho sazenic uhynulo.

V 1 řádku uhynulo 5 růží.

V 2 řádku uhynulo o 2 růže více než v 1 řádku.

Ve 3 řádku uhynulo o 3 růže méně než v 1 řádku.

Ve 4 řádku uhynulo o 1 růži víc než ve 3 řádku.

Vypočtěte, kolik růží musel zahradník doplnit, aby byl ve všech řádcích opět po 13 růžích.
Řešení
Zahradník musel doplnit 17 růží.
Matematická úloha – Sázené růže