Úlohy: 101–120 / 241

101. Grafy lineárních funkcí

Jsou dány grafy lineárních funkcí.

Určete zpaměti funkční předpis.
a)    Graf lineární funkce
b)    Graf lineární funkce
c)    Graf lineární funkce
d)    Graf lineární funkce
Řešení
a)   
b)   
c)   
d)   
Matematická úloha – Grafy lineárních funkcí

102. Kvadratické nerovnice

Řešte v R kvadratické nerovnice:
a)   
b)   
c)   
d)   
e)   
f)   
g)   
h)   
i)   
j)   
k)   
l)   
Řešení
a)   
b)   
c)   
d)   
e)   
f)   
g)   
h)   
i)   
j)   
k)   
l)   
Matematická úloha – Kvadratické nerovnice

103. Počet řešení kvadratické rovnice

Určete hodnotu m tak, aby kvadratická rovnice měla jedno řešení.
a)   
b)   
c)   
d)   
Řešení
a)   m = 4
b)   m1 = -3, m2 = 3
c)   m = 3
d)   m = 0,20
Matematická úloha – Počet řešení kvadratické rovnice

104. Cesta na zámek

Kamarádi Martin a Jitka se rozhodli, že navštíví zámek, který je od jejich domova vzdálen 10 km. Martin vyšel v 7 hodin a 30 minut a šel rychlostí 4 km/hod. Za hodinu a půl za ním vyjela Jitka na kole a jela rychlostí 16 km/hod.

a)   Vypočítejte, kolik kilometrů před zámkem
b)   a v kolik hodin dojela Jitka Martina.
Řešení
Jitka dohonila Martina 2 km před zámkem. Bylo to v 9 hodin a 30 minut.
Matematická úloha – Cesta na zámek

105. Úhly v rovnoběžníku

Je dán rovnoběžník ABCD, délka jeho jedné úhlopříčky je rovna délce jeho jedné strany.

Vypočítejte, jakou velikost mají vnitřní úhly rovnoběžníku ABCD.
Řešení
Vnitřní úhly rovnoběžníku ABCD mají velikost 60 ° a 120 °.
Matematická úloha – Úhly v rovnoběžníku

106. Dvě myšlená čísla

Kamila si myslela dvě přirozená čísla. Tato čísla nejprve správně sečetla, poté správně odečetla. V obou případech dostala dvouciferný výsledek. Součin takto vzniklých dvouciferných čísel byl 645.

Vypočítejte, jaká čísla si Kamila myslela.
Řešení
Kamila si myslela čísla 14 a 29.
Matematická úloha – Dvě myšlená čísla

107. Evženovy mince

Evžen má mince 10 Kč, 20 Kč a 50 Kč, všech je stejný počet. Dohromady má 960 Kč.

Vypočítejte, kolik má Evžen mincí od každého druhu.
Řešení
Evžen má 12 mincí každé hodnoty.
Matematická úloha – Evženovy mince

108. Podobnost trojúhelníků

Trojúhelník ABC a trojúhelník ADE jsou podobné. Délka strany DE je 12 cm, délka strany BC je 16 cm a obsah trojúhelníku ADE je 27 cm2.

Vypočítejte v centimetrech čtverečních obsah trojúhelníku ABC.
Řešení
Obsah trojúhelníku ABC je 48 cm2.
Matematická úloha – Podobnost trojúhelníků

109. Položení optického kabelu

Firma připravuje výkop na položení optického kabelu. Na výkopu pracují dva bagry, jeden by celou práci zvládl za čas o 16 hodin kratší než druhý. Společně by měly oba bagry hotovo po 15 hodinách práce.

Vypočítejte, za jak dlouho by práci udělal samostatně:
a)   pomalejší bagr,
b)   rychlejší bagr.
Řešení
a)   Pomalejší bagr by práci udělal za 40 hodin,
b)   rychlejší bagr by práci udělal za 24 hodin.
Matematická úloha – Položení optického kabelu

110. Dvě výrobní linky

Ke splnění urgentní zakázky jsou k dispozici dvě linky. Na původní lince je možné vyrobit požadované zboží za 15 hodin, na modernější ještě nespuštěné lince by mělo být zboží hotovo za 10 hodin. Původní linka může být spuštěna ihned. Novou linku je třeba ještě 4 hodiny připravovat.

Vypočítejte, za jak dlouho může být zakázka připravena k expedici. (Zapište v hodinách a minutách.)
Řešení
Zakázka může být připravena k expedici za 8 hodin a 24 minut.
Matematická úloha – Dvě výrobní linky

111. Ubytování žáků

Ve třídě 9. A je 29 žáků. Všichni mají být ubytováni ve 12 dvoulůžkových a třílůžkových pokojích.

Vypočítejte, kolik je:
a)   dvoulůžkových pokojů,
b)   třílůžkových pokojů.
Řešení
a)   Dvoulůžkových pokojů je 7,
b)   třílůžkových pokojů je 5.
Matematická úloha – Ubytování žáků

112. Pokrývači

Mistr s učněm pokládají tašky na střechu. Na konci práce zjistili, že učeň udělal jen třetinu práce a zbytek mistr. Pokud by mistr pracoval sám, trvala by mu práce o 2 hodiny déle, než když pracovali společně. Pokud by pracoval sám učeň, trvala by mu práce o 8 hodin déle, než když pracovali společně.

Vypočítejte, za jak dlouho by práci provedl
a)   samotný mistr,
b)   samotný učeň.
Řešení
a)   Sám mistr by provedl práci za 6 hodin,
b)   sám učeň by provedl práci za 12 hodin.
Matematická úloha – Pokrývači

113. Neznámá čísla

Součet dvou neznámých čísel je 5× větší než jejich rozdíl. První číslo je o 5 větší než druhé.

Určete větší z čísel.
Řešení
Větší z čísel je 15.
Matematická úloha – Neznámá čísla

114. Begonie a muškáty

Paní Vlková si koupila květiny na jarní výsadbu. Begonie byly po 35 Kč a muškáty po 48 Kč. Za 25 sazenic zaplatila 1 070 Kč.

Vypočítejte, kolik paní Vlková kopila:
a)   sazenic begonií,
b)   sazenic muškátů.
Řešení
a)   Paní Vlková koupila 10 sazeni begonií.
b)   Paní Vlková koupila 15 sazenic muškátů.
Matematická úloha – Begonie a muškáty

115. Nákup hrušek a jablek

Maminka kupovala ovoce – hrušky a jablka. Dohromady koupila 12 kg ovoce. Kilogram hrušek stál 40 Kč, kilogram jablek stál 32 Kč. Celkem maminka utratila 424 Kč.

Vypočítejte, kolik maminka koupila kilogramů hrušek a kolik kilogramů jablek maminka koupila.
a)   hrušek,
b)   jablek.
Řešení
a)   Maminka koupila 5 kilogramů hrušek.
b)   Maminka koupila 7 kilogramů jablek.
Matematická úloha – Nákup hrušek a jablek

116. Navážení písku

Tři nákladní auta postupně odvezla 222 tun písku. Druhá auto odvezlo o 20 % více než první auto a třetí auto o 25 % více než druhé auto.

Vypočítejte, kolik tun písku odvezlo
a)   první auto,
b)   druhé auto,
c)   třetí auto.
Řešení
a)   První nákladní auto odvezlo 60 tun písku,
b)   druhé nákladní auto odvezlo 72 tun písku ,
c)   třetí nákladní auto odvezlo 90 tun písku.
Matematická úloha – Navážení písku

117. Zásilková firma

Zásilková firma rozváží zboží. Pokud by rozvoz probíhal 2 dodávkami, byl by hotový za 6 hodin. Po 4 hodinách první dodávka přestala rozvážet, takže druhá dodávka rozvážela ještě 6 hodin.

Vypočítejte, za kolik hodin by byl rozvoz hotov, kdyby ho celý rozvážela zboží pouze druhá dodávka.
Řešení
Rozvoz by byl hotov za 18 hodin.
Matematická úloha – Zásilková firma

118. Kyselina dusičná

Vypočítejte, kolik gramů třicetiprocentní kyseliny dusičné je třeba přidat ke 100 g desetiprocentní kyseliny dusičné, abychom dostali 25% kyselinu dusičnou.
Řešení
Je třeba přidat 300 g třicetiprocentní kyseliny dusičné.
Matematická úloha – Kyselina dusičná

119. Vnuk a děda

Vnuk je 7krát mladší než jeho děda. Za 2 let to bude už jen 6krát.

Vypočítejte, kolik let je dědovi.
Řešení
Dědovi je 70 let.
Matematická úloha – Vnuk a děda

120. Chemické praktikum

Při chemickém praktiku studenti míchali dva různé roztoky kyseliny sírové. Když smíchali 3 litry silnějšího a 2 litry slabšího roztoku, dostali 42procentní roztok. Smícháním 2 litrů silnějšího a 4 litrů slabšího roztoku vyrobili 30procentní roztok.

Určete koncentraci
a)   slabšího roztoku,
b)   silnějšího roztoku.
Řešení
a)   Koncentrace slabšího roztoku byla 15 %,
b)   koncentrace silnějšího roztoku byla 60 %.
Matematická úloha – Chemické praktikum