Úlohy: 81–100 / 385

81. Ubytování na táboře

Na letním táboře bylo 50 dětí, bydleli ve dvou a třílůžkových chatkách. Celkově děti zcela naplnily 20 chatek.

Vypočítejte,
a)   kolik bylo dvoulůžkových chatek,
b)   kolik bylo třílůžkových chatek.
Řešení
a)   Dvoulůžkových chatek bylo 10.
b)   Třílůžkových chatek bylo 10.
Matematická úloha – Ubytování na táboře

82. Auta a autobusy na parkovišti

Na parkovišti stojí jen auta a autobusy. Všechna auta mají 4 kola a všechny autobusy mají šest kol. Celkem je na parkovišti 48 vozidel a dohromady mají 214 kol (rezervy nepočítáme).

Určete:
a)   kolik je na parkovišti aut,
b)   kolik je na parkovišti autobusů.
Řešení
a)   Na parkovišti je 37 aut,
b)   na parkovišti je 11 autobusů.
Matematická úloha – Auta a autobusy na parkovišti

83. Závaží na stole

Na stole leží několik velkých závaží o hmotnosti 100 g a malých závaží o hmotnosti 80 g. Závaží mají celkem hmotnost 3 800 g. Velkých je závaží je o 11 víc než malých.

Určete kolik je na stole:
a)   malých závaží,
b)   velkých závaží.
Řešení
a)   Na stole je 15 malých závaží,
b)   na stole je 26 velkých závaží.
Matematická úloha – Závaží na stole

84. Jízda na kole

Ivan ujel za víkend na kole 60 kilometrů, což bylo o pětinu méně než Jana.

Vypočítejte, kolik kilometrů ujela Jana.
Řešení
Jana ujela 75 kilometrů.
Matematická úloha – Jízda na kole

85. Ubytování dětí na táboře

50 dětí bylo na letním táboře, bydlely ve 2lůžkových a 3lůžkových pokojích. Celkem obsadily 18 pokojů. Všechny pokoje byly plně obsazeny.

Určete, kolik bylo:
a)   dvoulůžkových pokojů,
b)   třílůžkových pokojů.
Řešení
a)   Bylo 4 dvoulůžkové pokoje.
b)   Bylo 14 třílůžkových pokojů.
Matematická úloha – Ubytování dětí na táboře

86. Brigádníci natírají zábradlí

Sedm brigádníků natře za 5 hodin 280 m zábradlí. Všichni brigádníci pracují stejným tempem.

Vypočítejte, kolik metrů zábradlí natře devět brigádníků za 4 hodiny.
Řešení
Devět brigádníků natře za 4 hodiny 288 metrů zábradlí.
Matematická úloha – Brigádníci natírají zábradlí

87. Obložení bazénu

Bazén je dlouhý 24 metrů, široký 16 metrů a hluboký 2 metry. Má se vykachličkovat čtvercovými kachličkami o délce 40 cm.

Vypočítejte:
a)   kolik bude potřeba kachliček,
b)   kolik litrů vody se do bazénu vejde.
Řešení
a)   Na vykachličkování bazénu bude potřeba 3 400 kachliček,
b)   do bazénu se vejde 768 000 litrů vody.
Matematická úloha – Obložení bazénu

88. Po sobě jdoucí čísla

Součet pěti po sobě jdoucích sudých čísel je -10 .

Určete nejvyšší z čísel.
Řešení
Nejvyšší z těchto čísel je 2.
Matematická úloha – Po sobě jdoucí čísla

89. Natírání zábradlí

Sedm natěračů za 5 hodin natře 280 m zábradlí.

Vypočítejte, kolik metrů zábradlí natře 9 natěračů za 4 hodiny.
Řešení
Devět natěračů za 4 hodiny natře 288 metrů zábradlí.

90. Podání v tenisu

Tenistka při svém podání vyhrála přesně 55 % míčů. Přitom podávala méně než třicetkrát.

Vypočítejte, kolikrát tenistka podávala.
Řešení
Tenistka podávala 20krát.
Matematická úloha – Podání v tenisu

91. Návštěvnost plaveckého bazénu

Včera navštívilo plavecký bazén celkem 680 dospělých, mezi nimiž bylo mužů o 30 % méně než žen.

Vypočítejte, kolik mužů včera navštívilo plavecký bazén.
Řešení
Včera navštívilo plavecký bazén 280 mužů.
Matematická úloha – Návštěvnost plaveckého bazénu

92. Ubytování na lyžařském výcviku

120 žáků na lyžařském výcviku zaplnilo 29 pokojů, z nichž některé byly 4lůžkové, ostatní 5lůžkové.

a)   Určete, kolik bylo:
b)   4lůžkových pokojů,
c)   5lůžkových pokojů.
Řešení
a)   Počet 4lůžkových pokojů je 25.
b)   Počet 5lůžkových pokojů je 4.

93. Pečení buchet

Máma napekla na večeři buchty. Táta z nich snědl třetinu. Nejstarší syn snědl čtvrtinu ze zbývajících buchet. Prostřední syn snědl třetinu ze zbývajících buchet. Nejmladší syn snědl polovinu zbývajících buchet. Mámě zůstaly čtyři buchty.

Vypočítejte, kolik buchet máma napekla.
Řešení
Máma napekla 24 buchet.
Matematická úloha – Pečení buchet

94. Dva rybáři

Pan Chytálek a pan Lapálek byli zdatní rybáři. Jednou dohromady ulovili 70 ryb. Pět devítin ryb, ulovil pan Chytálek, byli pstruzi. Dvě sedmnáctiny ryb, které ulovil pan Lapálek, byli kapři.

Vypočítejte, kolik ryb ulovil pan Chytálek.
Řešení
Pan Chytálek ulovil 36 ryb.
Matematická úloha – Dva rybáři

95. Rozdělení kapesného

Monika z kapesného utratila jednu čtvrtinu za kino, jednu pětinu za pití a tři osminy za knihu. Zůstalo jí 350 korun?

Vypočítejte, kolik korun činilo Moničino kapesné.
Řešení
Moničino kapesné činilo 2 000 korun.
Matematická úloha – Rozdělení kapesného

96. Výlet autobusem a vlakem

5 A, ve které je 30 žáků, jela na výlet. Někteří žáci si kupovali lístek na autobus za 120 Kč, ostatní lístek na vlak za 150 Kč. Celkem utratili 3 960 Kč.

Vypočítejte:
a)   kolik žáků si koupilo lístek na vlak,
b)   kolik žáků si koupilo lístek na autobus.
Řešení
a)   18 žáků si koupilo lístek na autobus.
b)   12 žáků si koupilo lístek na vlak.
Matematická úloha – Výlet autobusem a vlakem

97. Peníze děvčat

Hana, Naďa a Lída měly dohromady 620 Kč. Hana měla o 20 Kč víc než Naďa a Naďa měla 2krát víc než Lída.

Kolik korun měla Lída?
Řešení
Lída měla 120 Kč.
Matematická úloha – Peníze děvčat

98. Malé a velké stroje

Velký stroj vyrobí dvojnásobný počet výrobků než malý stroj. Když pracují dohromady velký a malý stroj, vyrobí za 6 dní 360 výrobků.

Vypočítejte:
a)   kolik výrobků vyrobí za 4 dny dva velké stroje,
b)   kolik dní bude trvat, než dva velké stroje vyrobí 1 040 výrobků.
Řešení
a)   Dva velké stroje vyrobí za 4 dny vyrobí 320 výrobků.
b)   Dva velké stroje budou potřebovat 13 dní k vyrobení 1 040 výrobků.
Matematická úloha – Malé a velké stroje

99. Chlapci a dívky ve třídě

Ve třídě je 12 chlapců a 52 % dívek.

Vypočítejte, kolik je ve třídě dívek.
Řešení
Ve třídě je 13 dívek.
Matematická úloha – Chlapci a dívky ve třídě

100. Maliny a jahody

V míse byly jen jahody a maliny. Malin bylo o 50 % více než jahod.

Kolik procent jahod bylo v míse?
Řešení
V míse bylo 40 % jahod.
Matematická úloha – Maliny a jahody