Úlohy: 1–20 / 50

1. Šnečí lezení na sloup

Šnek se rozhodl vylézt na 15metrový sloup. Přes den vyleze o 3 metry výše. V noci spí a během spánku sklouzne o 2 metry dolů.

Vypočítejte, za kolik dní vyleze šnek nahoru.
Řešení
Šnek vyleze na vrchol sloupu za 13 dní.
Matematická úloha – Šnečí lezení na sloup

2. Knihkupec

Knihkupec nakoupil ve velkoobchodě 45 výtisků knih pohádek po 120 Kč a 65 výtisků encyklopedií po 325 Kč. Ve své prodejně prodával pohádkovou knihu za 165 Kč a encyklopedii za 380 Kč.

Vypočítejte,
a)   kolik korun knihkupec za knihy utržil,
b)   kolik korun byl jeho zisk.
Řešení
a)   Knihkupec utržil 32 125 korun,
b)   Zisk knihkupce byl 5 600 korun.
Matematická úloha – Knihkupec

3. Děti a rodiče na pochodu

Turistického pochodu se zúčastnilo 252 rodičů a dětí. Dětí bylo o 24 více než rodičů.

Vypočítejte, kolik se turistického pochodu zúčastnilo
a)   dětí,
b)   rodičů.
Řešení
a)   Pochodu se zúčastnilo 114 rodičů.
b)   Pochodu se zúčastnilo 138 dětí.
Matematická úloha – Děti a rodiče na pochodu

4. Tomášovo počítání aut

Tomáš počítal auta, která projela kolem jejich domu. V době od sedmi do osmi hodin napočítal 68 aut, která jela v jednom směru, v opačném směru jich napočítal o 16 méně.

Vypočítejte, kolik aut projelo v této době celkem kolem Tomášova domu.
Řešení
Celkem projelo 120 aut.
Matematická úloha – Tomášovo počítání aut

5. Peníze Hany a Adama

Adam a Hana měli dohromady 200 korun. Aby měli stejně, musela by Hana dát Adamovi 20 korun.

Vypočítejte, kolik korun
a)   měla Hana,
b)   měl Adam.
Řešení
a)   Adam měl 80 korun.
b)   Hana měla 120 korun.
Matematická úloha – Peníze Hany a Adama

6. Spoření Terezy a Ondry

Tereza a Ondra ušetřili dohromady 350 korun. Ondra ušetřil o 30 korun více než Tereza.

Vypočítejte, kolik korun
a)   ušetřila Tereza
b)   ušetřil Ondra.
Řešení
a)   Tereza ušetřila 160 korun.
b)   Ondra ušetřil 190 korun.
Matematická úloha – Spoření Terezy a Ondry

7. Peníze kamarádů

Petr měl 45 korun, Filip měl o 12 korun méně než Petr.

Vypočítejte,
a)   kolik korun měl Filip,
b)   kolik korun měli oba chlapci dohromady.
Řešení
a)   Filip měl 33 korun.
b)   Oba chlapci měli dohromady 78 korun.
Matematická úloha – Peníze kamarádů

8. Nákup za sto korun

Daniel měl 100 korun. Za 50 korun si koupil vanilkovou zmrzlinu, další 9 utratil za žvýkačku a 12 korun dal za dva rohlíky.

Vypočítejte, kolik korun Danielovi zbylo.
Řešení
Danielovi zbylo 29 korun.
Matematická úloha – Nákup za sto korun

9. Autobus na zastávce

Když přijel autobus na zastávku, bylo v něm 17 cestujících. 9 lidí vystoupilo, dalších 6 nastoupilo a autobus odjel.

Vypočítejte, kolik cestujících odjelo autobusem.
Řešení
Autobusem odjelo 14 cestujících.
Matematická úloha – Autobus na zastávce

10. Stavba domu z lega

Na stavbu domu z kostek lega je potřeba celkem 97 kostek. 10 bílých kostek, modrých o 11 více než bílých a zelených třikrát více než bílých.

Vypočítejte, kolik je zbývajících žlutých kostek.
Řešení
Na stavbu je potřeba ještě 36 žlutých kostek.
Matematická úloha – Stavba domu z lega

11. Odčítání s přechodem přes desítku 2

Odečtěte čísla s přechodem přes 10:
a)   \( 13 - 6 \)
b)   \( 14 - 5 \)
c)   \( 15 - 8 \)
d)   \( 16 - 7 \)
e)   \( 12 - 3 \)
f)   \( 14 - 9 \)
Řešení
a)   7
b)   9
c)   7
d)   9
e)   9
f)   5
Matematická úloha – Odčítání s přechodem přes desítku 2

12. Odčítání s přechodem přes desítku 1

Odečtěte čísla s přechodem přes 10:
a)   \( 13 - 5 \)
b)   \( 12 - 4 \)
c)   \( 14 - 6 \)
d)   \( 11 - 3 \)
e)   \( 15 - 7 \)
f)   \( 16 - 8 \)
Řešení
a)   8
b)   8
c)   8
d)   8
e)   8
f)   8
Matematická úloha – Odčítání s přechodem přes desítku 1

13. Sečtěte a odečtěte zlomky

Sečtěte a odečtěte zlomky
a)   \[ \frac{1}{6} + \frac{1}{10} + \frac{1}{12} = \]
b)   \[ \frac{4}{9} + \frac{1}{4} - \frac{1}{6} = \]
c)   \[ \frac{2}{5} + \frac{1}{6} - \frac{1}{15} = \]
d)   \[ \frac{2}{9} + \frac{1}{6} - \frac{1}{12} = \]
e)   \[ \frac{1}{6} + \frac{1}{5} - \frac{2}{15} = \]
f)   \[ \frac{3}{10} + \frac{1}{8} - \frac{2}{5} = \]
Řešení
a)   \[ \frac{7}{20} \]
b)   \[ \frac{19}{36} \]
c)   \[ \frac{1}{2} \]
d)   \[ \frac{11}{36} \]
e)   \[ \frac{7}{30} \]
f)   \[ \frac{1}{40} \]
Matematická úloha – Sečtěte a odečtěte zlomky

14. Trénování hry na housle

Jirka cvičil o víkendu na housle 1 hodinu a 40 minut. V sobotu cvičil o 18 minut déle než v neděli.

Vypočítejte, kolik minut cvičil Jirka v sobotu na housle.
Řešení
Jirka cvičil v sobotu na housle 59 minut.
Matematická úloha – Trénování hry na housle

15. Majitelé hrušek

Jonáš a Tomáš mají dohromady 86 hrušek. Tomáš má o 14 hrušek více než Jonáš.

Určete:
a)   kolik hrušek má Tomáš,
b)   kolik hrušek má Jonáš.
Řešení
a)   Tomáš má 50 hrušek,
b)   Jonáš má 36 hrušek.
Matematická úloha – Majitelé hrušek

16. Absolutní hodnota

Vypočítejte
a)   
b)   
c)   
d)   
e)   
f)   
Řešení
a)   16
b)   8
c)   19
d)   28
e)   7
f)   19
Matematická úloha – Absolutní hodnota

17. Absolutní hodnota

Vypočítejte
a)   
b)   
c)   
d)   
e)   
f)   
Řešení
a)   14
b)   9
c)   5
d)   32
e)   32
f)   11
Matematická úloha – Absolutní hodnota

18. Zkrácení prkna

Prkno dlouhé m bylo zkráceno o m.

Vypočítejte, jak dlouhé bylo prkno po odříznutí.
Řešení
Prkno bylo dlouhé m.
Matematická úloha – Zkrácení prkna

19. Řezání dřevěné tyče

Dřevěná tyč byla rozřezána na tři části. První část měřila jednu třetinu délky, druhá jednu třetinu zbytku a třetí část 20 cm.

Vypočítejte:
a)   v cm původní délku tyče,
b)   v cm délky jednotlivých částí.
Řešení
a)   Původní délka tyče byla 45 cm.
b)   První část měřila 15 cm, druhá část 10 cm a třetí část 20 cm.
Matematická úloha – Řezání dřevěné tyče

20. Židle v tělocvičně

V tělocvičně je 30 židlí, které mají různé barvy. 20 židlí je modrých, 5 židlí je červených a zbylé židle jsou zelené.

Vypočítejte, kolik zelených židlí je v tělocvičně.
Řešení
V tělocvičně je 5 zelených židlí.
Matematická úloha – Židle v tělocvičně