Úlohy: 21–40 / 72

21. Sčítání s přechodem přes desítku 2

Sečtěte čísla s přechodem přes 10:
a)   \( 8 + 4 \)
b)   \( 6 + 5 \)
c)   \( 9 + 6 \)
d)   \( 9 + 8 \)
e)   \( 5 + 6 \)
f)   \( 9 + 9 \)
Řešení
a)   12
b)   11
c)   15
d)   17
e)   11
f)   18
Matematická úloha – Sčítání s přechodem přes desítku 2

22. Sčítání s přechodem přes desítku 1

Sečtěte čísla s přechodem přes 10:
a)   \( 8 + 5 \)
b)   \( 7 + 6 \)
c)   \( 9 + 4 \)
d)   \( 6 + 8 \)
e)   \( 5 + 9 \)
f)   \( 7 + 5 \)
Řešení
a)   13
b)   13
c)   13
d)   14
e)   14
f)   12
Matematická úloha – Sčítání s přechodem přes desítku 1

23. Kuličky v sáčcích

Ve třech sáčcích označených A, B, C je dohromady 60 kuliček. Petr přemístil 5 kuliček z A do B, pak 7 kuliček z B do C a pak 4 kuličky z C do A. Tím bylo ve všech sáčcích stejně kuliček.

Vypočítejte, kolik kuliček bylo na začátku:
a)   v sáčku A,
b)   v sáčku B,
c)   v sáčku C.
Řešení
a)   V sáčku A bylo 21 kuliček.
b)   V sáčku B bylo 22 kuliček
c)   V sáčku C bylo 17 kuliček.
Matematická úloha – Kuličky v sáčcích

24. Sečtěte a odečtěte zlomky

Sečtěte a odečtěte zlomky
a)   \[ \frac{1}{6} + \frac{1}{10} + \frac{1}{12} = \]
b)   \[ \frac{4}{9} + \frac{1}{4} - \frac{1}{6} = \]
c)   \[ \frac{2}{5} + \frac{1}{6} - \frac{1}{15} = \]
d)   \[ \frac{2}{9} + \frac{1}{6} - \frac{1}{12} = \]
e)   \[ \frac{1}{6} + \frac{1}{5} - \frac{2}{15} = \]
f)   \[ \frac{3}{10} + \frac{1}{8} - \frac{2}{5} = \]
Řešení
a)   \[ \frac{7}{20} \]
b)   \[ \frac{19}{36} \]
c)   \[ \frac{1}{2} \]
d)   \[ \frac{11}{36} \]
e)   \[ \frac{7}{30} \]
f)   \[ \frac{1}{40} \]
Matematická úloha – Sečtěte a odečtěte zlomky

25. Trénování hry na housle

Jirka cvičil o víkendu na housle 1 hodinu a 40 minut. V sobotu cvičil o 18 minut déle než v neděli.

Vypočítejte, kolik minut cvičil Jirka v sobotu na housle.
Řešení
Jirka cvičil v sobotu na housle 59 minut.
Matematická úloha – Trénování hry na housle

26. Po sobě jdoucí čísla

Součet pěti po sobě jdoucích sudých čísel je -10 .

Určete nejvyšší z čísel.
Řešení
Nejvyšší z těchto čísel je 2.
Matematická úloha – Po sobě jdoucí čísla

27. Rozvážka nákupů

Rozvážková firma houska.cz rozváží tři nákupy. Dohromady stojí 3 100 Kč. První nákup je o 400 Kč dražší než druhý a druhý o 500 Kč dražší než třetí.

Vypočítejte, kolik stojí jednotlivé nákupy.
Řešení
Cena prvního nákupu je 1 500 Kč, cena druhého nákupu 1 100 Kč a cena třetího nákupu je 600 Kč.
Matematická úloha – Rozvážka nákupů

28. Majitelé hrušek

Jonáš a Tomáš mají dohromady 86 hrušek. Tomáš má o 14 hrušek více než Jonáš.

Určete:
a)   kolik hrušek má Tomáš,
b)   kolik hrušek má Jonáš.
Řešení
a)   Tomáš má 50 hrušek,
b)   Jonáš má 36 hrušek.
Matematická úloha – Majitelé hrušek

29. Jízdní kola a tříkolky

V prodejně mají 6 jízdních kol a 5 tříkolek.

Vypočítejte, kolik mají jízdní kola a tříkolky v prodejně dohromady kol.
Řešení
Jízdní kola a tříkolky v prodejně mají dohromady 27 kol.
Matematická úloha – Jízdní kola a tříkolky

30. Absolutní hodnota

Vypočítejte
a)   
b)   
c)   
d)   
e)   
f)   
Řešení
a)   16
b)   8
c)   19
d)   28
e)   7
f)   19
Matematická úloha – Absolutní hodnota

31. Absolutní hodnota

Vypočítejte
a)   
b)   
c)   
d)   
e)   
f)   
Řešení
a)   14
b)   9
c)   5
d)   32
e)   32
f)   11
Matematická úloha – Absolutní hodnota

32. Mzda Soni

Soňa obdržela zaplaceno 150 Kč za hodinu a 70 Kč za Každou odpracovanou hodinu nad 40 hodin týdně. V pondělí odpracovala 12 hodin, v úterý 7 hodin, ve středu 9 hodin, ve čtvrtek 8 hodin a v pátek 10 hodin.

Vypočítejte, jaká byla celková mzda Soni za týden.
Řešení
Celková mzda Soni za celý týden byla 7 320 Kč.
Matematická úloha – Mzda Soni

33. Bratrův věk

Bratr bude za 10 let třikrát starší než dnes.

Vypočítejte, kolik má dnes bratr let.
Řešení
Bratr má dnes 5 let.
Matematická úloha – Bratrův věk

34. Židle v tělocvičně

V tělocvičně je 30 židlí, které mají různé barvy. 20 židlí je modrých, 5 židlí je červených a zbylé židle jsou zelené.

Vypočítejte, kolik zelených židlí je v tělocvičně.
Řešení
V tělocvičně je 5 zelených židlí.
Matematická úloha – Židle v tělocvičně

35. Telefon na splátky

Tomáš si kupuje nový telefon. Cena telefonu je 12 000 Kč. Tomáš si ale nemůže dovolit zaplatit celou částku najednou, takže se rozhodne zaplatit telefon splátkově. Prodejce mu nabízí dvě možnosti splácení:

a) Záloha 3 000 Kč a 12 měsíčních splátek po 850 Kč.

b) 18 měsíčních splátek po 700 Kč.

Vypočítejte, kolik Kč Tomáš zaplatí, pokud si zvolí:
a)   variantu a)
b)   variantu b)
Řešení
a)   Tomáš zaplatí 13 200
b)   Tomáš zaplatí 12 600
Matematická úloha – Telefon na splátky

36. Spoření Lucie

Lucie měla na účtu 10 000 Kč. Každý měsíc si na účet vkládala 500 Kč.

Jak dlouho jí potrvá, než si naspoří 20 000 Kč?
Řešení
Lucii spoření potrvá 20 měsíců.
Matematická úloha – Spoření Lucie

37. Jablka a banány

V supermarketu bylo k dispozici 75 kg jablek za cenu 45 Kč za kilogram a 60 kg banánů za cenu 65 Kč za kilogram.

Kolik by musel zákazník zaplatit, kdyby si koupil 3 kg jablek a 2 kg banánů?
Řešení
Zákazník by musel zaplatit 265 Kč.
Matematická úloha – Jablka a banány

38. Vstupenky do ZOO

Skupina dětí a dospělých se chystá na výlet do ZOO. Vstupné do ZOO je 180 Kč za dospělého a 100 Kč za dítě. Celkem je ve skupině 25 dětí a 10 dospělých.

Vypočítejte, jaká bude celková cena vstupného za celou skupinu.
Řešení
Celková cena vstupného za celou skupinu do ZOO bude 4 300 Kč.
Matematická úloha – Vstupenky do ZOO

39. Spoření na míč

Lucie a Tomáš se rozhodli, že společně koupí nový míč za své společné peníze. Lucie už naspořila 120 Kč a Tomášek 80 Kč.

Vypočítejte, kolik peněz budou muset ještě naspořit, aby si mohli koupit míč za 300 Kč.
Řešení
Lucie a Tomáš musí ještě naspořit 100 Kč, aby si mohli koupit míč.
Matematická úloha – Spoření na míč

40. Peníze Petra a Jakuba

Jakub a Petr mají dohromady 120 korun. Jakub má o 40 korun víc než Petr.

Vypočítejte, kolik korun má každý z nich.
Řešení
Petr má 40 Kč a Jakub má 80 Kč.
Matematická úloha – Peníze Petra a Jakuba